Czy SEO i pozycjonowanie oznacza to samo?

SEO

Bardzo często można spotkać się z sytuacją, kiedy określenia „pozycjonowanie” i „SEO” są używane zamiennie. Czy w takim razie oznaczają to samo? Nie do końca. Czym w takim razie różni się pozycjonowanie od SEO i jaką rolę odgrywają oba te zagadnienia w skutecznym marketingu internetowym?

SEO a pozycjonowanie – jaka jest różnica?

Pozycjonowanie i SEO mają ze sobą dużo wspólnego – oba dotyczą marketingu w wyszukiwarce, jednak zakres działań w ich ramach jest różny. SEO stanowi znacznie węższe pojęcie niż pozycjonowanie. Jest to skrót z języka angielskiego, którego rozszerzenie to „search engine optimization„. Po polsku rozwiniemy to określenie jako „optymalizacja strony”.

Czym właściwie zajmuje się optymalizacja? To szereg działań do przeprowadzenia na stronie, które mają poprawić atrakcyjność witryny dla algorytmów Google. Wśród tego typu czynności można wymienić np. zadbanie o przejrzystą strukturę witryny, unikalność treści czy odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi.

Pozycjonowanie z kolei to całość prac, które mają na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce. Optymalizacja to jeden z przykładów takich czynności. SEO jest więc częścią pozycjonowania – w dodatku jedną z ważniejszych, od której należy rozpocząć wprowadzanie zmian w obrębie witryny. Na pozycjonowanie składają się jednak również inne prace, w tym przede wszystkim link building, czyli budowa odpowiedniego profilu linków przychodzących do strony.

Algorytm Google, który decyduje o tym, jakie strony zostaną wyświetlone użytkownikowi w odpowiedzi na określone hasło, bierze pod uwagę, jakie witryny linkują do danej strony. Dobrze jest, gdy witryna posiada linki przychodzące ze źródeł powiązanych tematycznie. Mile widziane jest, aby profil linków był możliwie zróżnicowany, czyli aby 100% z nich nie pochodziło z katalogów stron albo artykułów wielotematycznych. Budowa profilu linków musi więc naśladować naturalne ruchy użytkowników, aby algorytm uznał odnośniki przychodzące za rzeczywiste rekomendacje od odwiedzających witrynę.

Dlaczego pozycjonowanie i SEO są potrzebne firmie?

Pozycjonowane a SEO to nie jedyny istotny do rozważenia temat na etapie planowania strategii reklamowej firmy. Przedsiębiorca bardzo często chce najpierw wiedzieć, jakie korzyści mogą mu przynieść te działania, nim zainwestuje w nie swoje pieniądze.

Pozycjonowanie i SEO są niezbędne, aby strona firmowa, sklep internetowy lub blog mogły zaistnieć w wyszukiwarce Google na określone słowa kluczowe. Im bardziej konkurencyjne są frazy, na które przedsiębiorca chciałby się wyświetlać w wynikach organicznych Google, tym więcej wysiłku i środków trzeba włożyć w to, by strona osiągnęła dobre pozycje. Gra jest jednak warta świeczki, ponieważ ruch organiczny może przełożyć się na znaczny wzrost zainteresowania klientów ofertą przedsiębiorstwa.

Skąd wiadomo, jakie frazy przyniosą firmie rzeczywiste zyski? Przed rozpoczęciem działań z zakresu pozycjonowania i SEO konieczny jest audyt, w trakcie którego przeprowadza się między innymi analizę słów kluczowych i konkurencji. Dzięki temu można poznać wiodące frazy kluczowe dla danej branży, produktu, a także dowiedzieć się, na jakie hasła reklamują się liderzy tego sektora.

Jeśli firma działa w skali lokalnej, dobrym pomysłem jest pozycjonowanie na frazy związane z danym regionem lub miejscowością. Im większe miasto, tym większa konkurencja w niemal każdej branży. Dlatego pozycjonowanie stron w Zielonej Górze będzie nieco łatwiejsze niż w Warszawie, zaś to w Tomaszowie Lubelskim trochę prostsze niż w tych dwóch miastach.

Aby osiągnąć dobre i szybkie rezultaty pozycjonowania, warto nawiązać współpracę z profesjonalistami, czyli doświadczoną agencją SEO. Taka firma posiada niezbędną wiedzę oraz narzędzia do sprawnego pozycjonowania lokalnego, jak również na frazy ogólnopolskie. Samodzielne pozycjonowanie może okazać się nieefektywne, zwłaszcza w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz. Najistotniejsze jest jednak to, że pozycjonując amatorsko, użytkownik może łatwo popełnić błędy, które będą skutkować nałożeniem kary przez Google. Odbudowa reputacji ukaranej strony czasami trwa tygodniami, a nawet miesiącami. Lepiej więc nie ryzykować, a od razu zlecić SEO i pozycjonowanie profesjonalistom.